..Ostfrallor..

Nu på kvällskvisten har jag lagat ostfrallor och när lillknodden
somnat ska jag avnjuta en eller kanske två tills kvällsfika.


Om någon vill ha något recpet, på nått jag bakar, är det bara att hojta till.

Recept:

Du behöver: 50 g jäst, 4 dl fingervarmt vatten, ½ dl rapsolja, 1 msk sirap, 2 tsk salt,
5 dl vetemjöl, 5 dl vetemjöl special, 2 dl ost (gärna lagrad) och 1 ägg till pensling.


Gör så här: Lös upp jästen i fingervarmt vatten, tillsätt olja, sirap och salt. Blanda i vetemjölet
lite eftersom tills du ser att du har en smidig deg. Låt jäsa i bunken i 30 min under plastfolie.


Dela degen i 2 delar, kavla ut till en rektangel strö över ost (som på en pizza), rulla ihop degen och knåda
den lite grann, skär sedan den i ca 2 cm tjocka delar (för stora frallor 1 cm för små)


Rulla sedan ut delarna till runda bollar och placera ut på bakplåtspapper, låt jäsa 30 min under bakduk.
Innan dom ska in i ugnen pensla med ett uppvispat ägg och strö över ost, grädda sedan mitt i ugnen i
ca 8 - 12 min, beroende på storlek, dom ska vara gyllenbruna i färgen :)


Kommentarer
Postat av: Janina - mamma till Nicolina och Joline

Du har fått en award av mig! :)



http://nicolinasmorsa.com/2012/march/award.html

2012-03-02 @ 08:22:57
URL: http://nicolinasmorsa.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0