..Vecka 30..

Pyret: Väger ca 1400 gram och är ca 38 cm lång från huvud till fot och 28 cm
från huvud till stjärt. Barnets fysiska proportioner är nu som på ett nyfött barn.
Hjärnan växer och veckar ihop sig för att få plats i kraniet. Även om det är trångt
kan barnet fortfarande slå kullerbyttor i livmodern. Är du förstföderska så kommer
bebisen antagligen att lägga sig med huvudet neråt om ett par veckor och har du
fött barn tidigare kan bebisen ligga lite hur som helst ända fram till slutet.

Bild lånad från babycenter



Jag:
Tre fjärdedelar av din graviditet har passerat. Din mage är ordentligt rund och
måttet från blygdbenet till livmodern är ca 28-31 cm. Du upplever kanske ditt barn
som stökigt just nu, det är som att det passar på och tar ut svängarna medan den kan. 
Lugna kvällar framför tv:n är inte att tänka på. Många vittnar att såsom bebisen var i
magen blir den även efter att den fötts.

Jag kan bara säga att det stämmer verkligen in att man kanske upplever bebisen som
stökig just nu! Jag håller nästan på att bli galen, pyret lever om och det är full rulle hela
tiden. Favorit sysselsättningen för tillfället verkar vara att stöka så mycket som möjligt
medan mamma ligger i sängen och försöker sova. Många gånger känner jag bara för att
skrika i ren frustration, men på ett annat sätt är det skönt att bebisen rör på sig, det ger
en ett lugn om att den mår bra där inne :) Annars just nu mår jag ganska bra, har ökat
ca 300 gram i vikt sen förra veckan, så snart har jag gått upp hela 5 kg :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0