..Vecka 21..

Pyret: Mäter denna vecka ca 18 cm lång och väger runt 300g.
Den snabba tillväxten har dämpats men det händer ändå en hel del.
Vid vecka 11 kunde bebisen matsmältningsorgan trycka näring genom
matsmältningskanalerna och nu i v. 21 kan man se på ultraljudet hur fostret
sväljer fostervatten. Bebisen tränar nämligen sina matsmältningsfunktioner.

Bild lånad från babycenter

Jag: Livmodern når ca 1 cm ovanför naveln och mäter ungefär 19-22 cm från
blygdbenet till livmoderstopp. Följer man normalkurvan för viktökning brukar
man ha gått upp mellan 4,5 - 6,5 kg, men det gör inte jag, jag har inte gått upp
ett enda gram ännu. Ska ta upp med min bm nästa gång vi träffas att det känns
som att bebisen äter upp mig, eller snor all näring. Vid den här tiden i graviditeten
börjar många kvinnor samla på sig vatten och får svullna ben framemot eftermiddagen,
jag har börjat använda stödstrumpor för några veckor sen som minskar svullnaden :D
Är så galet skönt faktiskt :D Annars hur mår jag, jag är ganska trött och yrslig, mår illa
mest hela tiden och är jävligt lätt irriterad. Jag känner av ganska mycket rörelser och har
ganska mycket smärta vid bäckenet, det beror oftast på foglossning & bäckenuppluckring.
Det gäller att vila mycket och sedan hjälper varmvattenflaskan rätt mycket :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0