..Vecka 23..

Pyret: Väger nu ca 500g alltså ett halvt kilo och är 20 cm :)
Fostret fortsätter att fylla ut och lagra fett men än så länge är
huden alldeles rynkig. Men bebisen börjar mer och mer likna
en liten nyfödd. Nu utvecklas bukspottkörteln, den producerar
hormoner och insulin, insulin är viktigt för produktionen av
blodsocker hos bebisen. Själv vad jag märker med pyret är
att pyret blivit väldigt aktiv, sparkas och buffar en massa så det
känns utan på magen :) Pyret är mest aktiv på morgonen,
eftermiddagen och om jag är vaken även sent på natten.


Bild lånad från babycenter


Jag:
Din livmoder mäter mellan 21 - 24 cm och man bör ha gå
gått upp mellan 5-7 kg. Nu brukar det synas att du börjar bli gravid
och du kanske även får kommentarer kring det då och då.
Många kvinnor upplever nu att dom måste pissa ofta och då är det bara
att komma ihåg att det är för att livmodern växer och att den i sin tur trycker
mot urinblåsan, se det som ett bra tecken eftersom då växer förmodligen allt
som det ska. Vissa personer kan nu drabbas av graviditetsdiabetes men det
kan man upptäcka genom urinprov, som visar på för mycket socker i urin isf.

Nu denna vecka så har jag gått upp det sista kilot som jag förlorade
i början av graviditeten, så alla kilon från och med nu är plus.
Jag ser själv att jag är gravid, eftersom jag har ökat i storlek men ingen
annan reagerar på det, eftersom jag nu är normalstor med en liten putande
mage (när jag har kläder) utan kläder är jag desto större och det är så
härligt jag och Thomas märker hur magen växer och förändras och vi njuter
så sjukt mycket så fort vi känner rörelser från vårat lilla pyr :)

Kommentarer
Postat av: Johanna Boklöv

så fin mage :D Men vad står det för nått på den?

2011-05-12 @ 09:24:17
URL: http://blogg.johannaboklov.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0